1. maj 2016

Det rummelige arbejdsmarked #1

Det kan ikke komme som nogen overraskelse, at jeg er stor tilhænger af et arbejdsmarked med plads til forskellighed, for det kan ikke være rigtigt at top robusthed, rundsave på albuerne, speederen i bund samt kassetænkning er det eneste - stort set og lidt karikeret, det danske arbejdsmarked har brug for og ønsker sig af sine medarbejder, uden plads til sådan ca. halvdelen af arbejdsstyrken og de/vi mange, som lever med konsekvenserne af at være gået helt og aldeles ned med stress, på anden måde har været eller er alvorligt syg eller for den sags skyld er udfordret med en diagnose.
Derfor har jeg besluttet mig for at dedikere lidt plads til at hylde de virksomheder, som tør hvor andre tier - som i praksis (og ikke kun på papiret) italesætter med åbent sind og oprigtighed, som tænker ud ad boksen, som ser muligheder (for at bruge en floskel som utallige virksomheder selv bruger lystigt i deres jobannoncer) hos den enkelte i stedet for at kigge tvivlende på et hul i CVet eller en diagnose. :-)

For noget tid tilbage stødte jeg på en artikel på nettet, som gjorde mig glad. Den stak ud, fordi den viste en arbejdsplads, hvor der er tænkt og handlet ud ad boksen, og hvor en diagnose kan bruges til noget i stedet for at være en hæmsko.
Den første hyldest går til Fakta, hvor detalje, ro, rutine or orden giver plads til, at unge og voksne med en autismespektrumsforstyrrelse kommer i arbejde:
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/ro-og-rutine-i-supermarkedet-hjaelper-autister

Der kan læses mere om det overordnede projekt på klartilstart.dk.

Jeg bliver glad, og synes, at det er dejligt, at der stadig gøres plads til det menneskelige i dagens Danmark. Mere af den slags, tak. :-)


Er der en arbejdsplads, du gerne vil fremhæve som noget særligt i forhold til rummelighed? Hvordan er den rummelig - på hvilket område, og hvilken forskel gør det?

5 kommentarer:

  1. dejligt at høre om arbejdspladser med plads til mennesker, også alle os uden rundsave.

    Kan desværre ikke lige anbefale nogen, da jeg selv førtidspension, men jeg glæder mig til at høre om flere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig - vi skal have plads til, at vi ikke alle har rundsave på albuerne og tonser i fuld fart med 120 km/t.

      Jeg har lidt flere at byde ind med - på et tidspunkt i løbet af de næste måneders tid. :-)
      Tusinde tak for din kommentar og for at kigge forbi.

      Kh
      Karina

      Slet
    2. det vil jeg glæde mig til

      ja hvis der ikke er plads til den del af befolkningen på arbejdsmarkedet så får vi som mennesker og samfund et stort problem.

      Slet
    3. Helt enig. :-) Især også fordi vi mennesker stadig er ur-mennesker, som ikke er gearet til at piske rundt i højt 'der er et rovdyr efter mig'-tempo. Det er kun i nødssituationer, at vi kan overkomme den slags tempo og tilspidsede situationer, men vi kan ikke have det som hverdagstempo.

      Og jeg har lige været inde og kigge på din blog. Hvor er det dejligt, at du fortæller, hvad en service hund OGSÅ er. Virkelig spændende læsning, og hvor Zorro kær (og det kommer fra mig, som mest er til katte). :-)

      Slet
    4. tak, Zorro opføre sig til tider som en kat, specielt hvordan han bruger poterne i leg.

      ja som sagt manglede der info der jeg søgt, så hvorfor ikke bruge min genoptræning til noget godt?

      Jeg håber virklig andre med servicehund alle slags) får lyst til at deltage også, ønsker at lave et afsnit med "mød en servicehun" hvor ja en anden hunds historie fortælles.

      og hvor har du ret i det med urmenneske, noget mange glemmer.

      Slet