28. januar 2016

Minder og affektionsværdi - ugens link

Hvad har værdi for dig, når der er tale om affektionsværdi, og hvad bringer (bittersøde) minder frem?

Jeg har to billeder af min morfar, som døde tilbage i 1997 kun 1½ måned efter, at jeg var startet på universitetet. Billederne er fra samme begivenhed, og det ene lidt mere sløret end det andet, men det gør ikke så meget, for der er noget ganske særligt ved at se på de to billeder af ham og mindes den kontakt, han og jeg havde. På den måde ser jeg ham også lidt igen. Jeg bliver lidt stille ved at se på billederne, fordi jeg suser tilbage til de stunder, vi havde sammen, og det jeg husker ved ham.

Han var pølsemand i Helsingør - ejede havnens pølsevogn, og jeg husker, at det var noget ganske specielt at komme på besøg i pølsevognen. Vi - min søster og jeg - fik lov til at komme ind ad bagdøren, og vi kunne så frit vælge, hvad vi ville have at spise (det samme hver gang, faktisk, vi var ikke så opfindsomme, men en pølse med brød og ketchup var favorit og så en is til dessert). Jeg følte mig særlig, kan jeg huske. Den dag i dag er der bare noget je ne sais quoi ved at spise Steff Houlberg pølser, udelukkende fordi det var pølser derfra, min morfar solgte. De minder mig om besøgene hos ham i pølsevognen og nogle af de andre gode stunder med ham fra min barndom.

Ida fra bloggen midtimellem.dk mindes sin far i et indlæg, hvor hun ser tilbage på året der gik og nyder at have sin far med i særlige, stille stunder med en kaffekop, som han brugte hele tiden. Der er et meget fint fokus på både eftertænksomhed og opmærksomhed på det nære hos Ida samt noget udefinerbart rart - ikke kun i lige præcis dette indlæg, men helt generelt.

Hun er et besøg værd, synes jeg.

Hvad har du af ting, som har særlig affektionsværdi for dig, og som straks bringer minder frem?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar