28. oktober 2015

7 genveje til mere ro i hverdagen

Efterhånden har jeg fundet forskellige måder at få mere ro i hverdagen, for at vise omsorg for mig selv og passe på overstimulering og undgå at puste til stressilden. De fungerer for mig, og måske kan et eller flere af dem være med til at bringe mere ro i hverdagen hos dig også - året rundt.

  1. Sæt tempoet ned.
    Grundlæggende drejer det sig i al sin enkelthed om fysisk at bevæge sig langsommere - altså gå langsommere - i hverdagen (når det IKKE drejer sig om liv og død, naturligvis).

  2. Træk vejret.
    Ja, det gør vi alle jo allerede. Trækker du vejret heeeelt ned i maven? Hvis ikke, så begynd på det, og tag også nogle dybe vejrtrækninger flere gange om dagen.

  3. Paus ud.
    Ja, tag en pause. Gå i enerum (selv toilettet på arbejdet kan bruges, hvis der ikke er et ledigt mødelokale et sted) og luk øjnene bare 4-5 minutter og fornem stilheden og roen ved at gå lidt for dig selv.

  4. skift hånd.
    Når du børster tænder om aftenen inden sengetid, så hold tandbørsten i den anden hånd end den, du normalt bruger (jeg skal altså skifte fra højre til venstre) og børst så tænderne. Fordi bevægelserne ikke er indlejret i kroppens hukommelse, sænkes tempoet automatisk for at børste tænderne ordentligt.
    Det giver også et lille grin, som du kan slutte dagen af med. Det er da ikke så ringe.

  5. Vær til stede her og nu.
    Det siger måske sig selv. Ikke desto mindre er mange (inkl. mig selv) tilbøjelige til midt i yoga/pump/spinningtimen/gåturen/osv. at være i gang med at lave indkøbsliste til morgendagens middagsmad. Skrot listen, mærk din krop, musikken, se og duft og lyt til naturen på din rute.

  6. Forventningsafstem.
    Dette er især vigtigt, hvis du, som jeg, har tendens til at ville for meget uden skelen til dagsformen. Afstem dine forventninger for dagens program med din dagsform. Tillad dig selv din menneskelighed.
    Den arbejder jeg selv rigtig meget på, og jeg fejler op ad åen gang på gang, men det skal ikke stoppe mig fra at prøve igen og igen, for jeg bliver faktisk bedre.

  7. Træk stikket.
    En time inden sengetid slukker du for TV, PC, tablet, osv. og sørger for at gå offline på telefonen, så du og ikke mindst din hjerne kan geare ned og finde ro og byde søvnen velkommen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar