28. juli 2015

Lad os sprede kærligheden

Jeg fortsætter hippiestilen lidt endnu med et kærligt budskab - nemlig #Spredkærligheden, som DR har skudt i gang med deres kærlighedssommer.

Kærlighedssomeren blev jeg opmærksom på inde på Facebook (det figurerer også på Instagram og Twitter), hvor et indlæg uploades ved at skrive #Spredkærligheden, og inspirerede mig straks, og bageglad som jeg jo er, gik mine tanker straks i den retning. Ja, ingen overraskelse der... :-)
Således blev der bagt boller, så mine svigerforældre en lørdag morgen kunne vågne til duften af lunt hjemmebag - som naturligvis blev sat på morgenbordet - og på den måde kunne tage hul på deres ferie.



Nu mener jeg dog ikke, at vi kun skal være kærlige over for hinanden om sommeren eller ved højtiderne. Kærligheden er en grundsten i mennesket eksistensgrundlag - det være sig kærligheden til familie, venner, til sit/sine dyr, sine naboer, kollegaer blandt andre - som skal plejes året rundt.
På en tidligere arbejdsplads fik jeg for vane at vaske en kollegas kaffekop ren hver morgen, når jeg mødte på arbejde. Ja, hun kunne have gjort det selv, men det gav mig en lille stund til at lande på arbejdet, og hun blev så glad.
Inden jeg tog ud af døren i morges, fyldte jeg min mands vandflaske med vand og satte den i køleskabet, så han har koldt vand, når han står op. Det koster mig intet andet end lidt tid, som jeg bruger lidt meditativt og på at glædes over at bringe lidt glæde videre. Ren win-win.
Mit muligvis naive håb og ønske er, at dette lille indlæg kan give inspiration til at se lidt nærmere på næstekærligheden i vores eget liv, i vores hverdag, til hinanden - uanset om det er en bekendt eller et vildt fremmed menneske - og i vores samfund, ikke mindst.

Et lille smil behøver ikke koste noget - slet ikke, for næstekærlighed har ingen prismærke. Men det er dyrebart og værd at opøve og øve sig på.

Vil du være med til at sprede kærligheden?
Hvornår har du sidst startet din dag med et smil til dig selv i badeværelsesspejlet? Hvornår har du sidst sendt et smil videre ud i Verden?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar