31. marts 2015

Lidt om langsommelighed som modvægt til samfundets tempo

"Strikning er det nye slow-projekt" skrev Tine Johansen på DR.dk den 22. marts.
Hmmm, SÅ nyt et fænomen er det altså heller ikke - heller ikke blandt den population af befolkningen i DK, som ikke falder ind under kategorierne bedsteforældre eller oldeforældre - end sige forældre. Sammen med mindfulness, yoga, pilates og fokus på nærvær udgør nørklearbejde en i mine øjne yderste vigtig og SUND modvægt til det samfund, vi i den vestlige verden lever i, hvor temposkruen hele tiden strammes liiiiiige en tand mere, hvor effektivitet, kassetænkning og utålmodighed er hverdag, og hvor flere og flere bliver langtidssygemeldte med stress...
Der skal være en balance, og det har været forsøgt opnået i efterhånden mange år. Der er bare noget, som for mig ikke giver mening, for hvornår finder vi ud af at deles om opgaverne, så flere kan gå ned i tid og andre kan komme til? Hvor er balancen? Er det noget, vi skal lære hver tirsdag mellem kl. 19:05 og 19:50 i den lokale gymnastikforening efter en pudsigt nok hurtig gang aftensmad? Det giver ikke mening for mig.

I et sand informationsoverload på Formland Upgraded messen i januar/februar i år fandt jeg en oase af netop ro, tid og nærvær hos Tenna. Hun sad strikkende på en stol omgivet af det blødeste og tykkeste garn.
 
 

Der er kun 18 masker slået op på pind 25
 
 
Det var betagende at mærke den ro, der var over lige præcis den arbejdende udstilling, placeret midt i en hektisk bistade af udstillere, som summede aktivt omkring de besøgende. Det magiske ved Tenna - og Tapetforum.dk, som i Danmark står bag salget af det tykke garn (klik på nyheder på deres hjemmeside for at komme til garnet) - var, at hun lod de interesserede komme til sig i deres eget tempo. Sådan noget giver mig følelsen af ro, overskud og ikke mindst ægthed. Varen fik ganske enkelt lov til at tale for sig selv. <3

Jeg var langt fra den eneste, som blev draget af roen og det bløde, tykke garn. Tenna kunne fortælle, at de - hendes kæreste Morten, som repræsenterede Tapetforum på messen, og hun selv - var blevet overraskede over interessen, for hovedformålet med messedeltagelsen havde været Tapetforum. Garnet var i sidste øjeblik kommet med på forsøgsbasis, og havde vist sig at være deres hovedattraktion.
 





Jeg drømmer om selv at kunne sidde med bunker af det tykke garn og stikke et lækkert og vamset sengetæppe og lade langsommeligheden sænke sig over mig.

Indlægget er IKKE sponsoreret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar