4. januar 2015

Quiet, please. Thank you.

Med denne reference til min årlige favoritbegivenhed, nemlig Wimbledon, forkynder jeg hermed min nattesøvn for reddet fra udefrakommende og UVEDkommende støj...

Mange lydfølsomme - jeg selv inklusive - diskuterer ofte støjdæmpning og diverse muligheder for at afhjælpe støj i det daglige. Rigtig mange anbefales ørepropper. Det er også virkelig dejligt, hvis ikke det var, at langt de fleste ørepropper går ind og giver et generende pres i øregangen, som godt nok dæmper lydene, men som tilfører smerter i øregangen: Det er IKKE et hit hos både lydfølsomme og tryksensitive. Jeg er begge, så jeg har ikke haft held med at finde anden støjdæmpning end almindelig hvid vat. Det har jeg sværget til i min søvn, meeeen når der festes højt i nabolaget, f.eks., kan vat kun hjælpe så meget (eller så lidt?).

I snart to uger har jeg ikke brugt vat i ørene om natten. Jeg har fundet ørepropper, som dæmper op til 34dB - og til næsten ingen penge. I'm not joking.
Jeg troede, at det var for godt til at være sandt, men jeg var nødt til at prøve, også fordi der stod på indpakningen, at ørepropperne var uden generende pres. Tjaaa, det ved jeg ikke helt, for min højre øregang er ikke helt enig i den påstand, men min venstre klapper i ren begejstring. Støjdæmpning, til gengæld, jo tak. Det skal jeg love for. Jeg kan nu ikke længere nøjes med vat i ørene, når jeg sover.

De er så støjdæmpende, at jeg ikke vågner, når vækkeuret giver lyd fra sig med høje biplyde, så jeg har fundet en løsning, der består af en øreprop i venstre øre og vat i højre, når vækkeuret skal vække mig. Så kommer jeg også op til tiden. :-)

Jeg sov fra fyrværkeriet nytårsaften med dem i, kan jeg hilse og sige (jeg er bange for de høje brag ved fyrværkeri og de mange høje lyde, så nytårsaften har jeg det lidt som en kat eller en hund). De blokerer ikke lyd, men de har dæmpet så meget hos mig, at høje brag og hyl fra diverse raketter er fløjet hen over hovedet på mig... ;-)

Når de sidder korrekt, gør de næsten en døv, så man skal være opmærksom på, hvornår man bruger dem.

Herhjemme er de ikke kun i brug, når jeg sover. De er også i brug, hvis jeg har brug for ro, har brug for at kunne fokusere uden udefrakommende lyde, hvis jeg læser, skriver brev eller lignende. De er dog aldrig i brug i trafikken.

Hvordan ser de ud, og hvor kan de købes:
De er tofarvede gule og grønne og kan købes på apoteket for kr. 30 for tre par. Jeg er fan, og de er kommet ind i mit liv for at blive.
Billedet er fra apotekets hjemmeside

Dette er ikke et reklamefremstød. Det er min egen anbefaling, og jeg har selv betalt for pakken, men jeg vil meget gerne dele mit fund, som forhåbentlig kan komme andre lydfølsomme til gavn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar