22. december 2014

Om at gribe nuet og kysse livet

Jeg vil giftes i Lyngby-Taabæk Kommune.

Ja, ja, jeg ved godt, at Jakob og jeg bor i Odense, men det stopper os ikke fra at planlægge flere bryllupper. Dog vil jeg indrømme, at Lyngby-Taarbæk IKKE lige har været en del af planen til at starte med, for hvor spændende er det at blive borgerligt viet der? Omtrent lige så morsomt og festligt som i Odense eller Nyborg? Med andre ord - meget almindeligt.

Det var så min holdning indtil i fredags, hvor jeg læste denne artikel fra Kristeligt Dagblad, der fortæller, at Lyngby-Taarbæk Kommune i samarbejde med digteren Benny Andersen har skrevet et nyt vielsesritual til borgerlige vielser.
Ritualet har jeg på få dage læst og genlæst adskillige gange, og hvis giftefogeden virkelig tager opgaven på sig, vil hårene på armene rejse sig på brudeparret, for teksten er en smuk, poetisk leg, som er livsbekræftende og opmuntrende:

Fra nu af er I hinandens
livreddere
livsfordoblere
livsbekræftere
Spred glæde og modtag
glæde med glæde
Grib nuet
spejl jer i evigheden
og glem ikke at forny jeres undren
Med ønsket om at I fremover
vil inspirere hinanden i stort og småt,
vil udvide hinandens horisonter,
Fra nu af er I hinandens
livreddere
livsfordoblere
livsbekræftere
Spred glæde og modtag
glæde med glæde
Grib nuet
spejl jer i evigheden
og glem ikke at forny jeres undren
Med ønsket om at I fremover
vil inspirere hinanden i stort og småt,
vil udvide hinandens horisonter,
"Fra nu af, er I hinandens livreddere, livsfordoblere, livsbekræftere. Spred glæde og modtag glæde med glæde.
Grib nuet"

Dette er nogle af ordene.

Ikke alene er der en påmindelse om, at vi som ægtepar er hinandens støtter og hjælpere i såvel lykkelige som svære tider, men også en opfordring til at være åben over for smil i dagligdagen, at plante smil og solskin hos hinanden og at være generøs med netop dette i forholdet.
Og ved I hvad? Den der opvask, som ikke blev taget i går grundet håndboldfinalen - eller hvad der nu dukker op i dagligedagen, er ikke nær så vigtig - med mindre I synes, at det er super hyggeligt og giver gode samtaler henover noget ganske trivielt - som at gribe nuet.

Hermed mit ønske til alle om fredfyldte helligdage, uanset om I fejrer jul, genereøst strøet med kærlighed og en masse kys - med hinanden, til lysenes fest og til livet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar