6. oktober 2014

Efterår

er for mig den tid på året, hvor jeg virkelig skruer op for mit indre urmenneske, samler forråd og hygger mig stort med, at vejret gør det helt legitimt at have lyst til at være inde og kræse om sig selv og sine nærmeste. Det er virkelig en hsp-venlig årstid på det punkt. Kulden, når den kommer, er så en anden sag...
 
I år er ingen undtagelse, og her hygges ikke kun, her (rede)bygges også. Først og fremmest står kolonihaven for skud, hvor græsset er blevet slået - muligvis en sidste gang i denne sæson - naturligvis afhængigt af hvor mildt efterået fortsætter - og der er blevet revet sammen efterfølgende. 
 
 


Græsset har vist sig nogle steder helt oppe ved huset at gemme på en skat - nemlig stenbelægning, som kun glæder os, fordi vi har planer om at bygge ud og forstørre huset og forlænge havesæsonen. Det bliver spændende i den kommende tid at se, hvor stort et areal græsset gemmer på. :-)


 
 
Af pallerammer bygges der højbede - en så stor en drøm går for mig her i opfyldelse, at jeg slet ikke kan beskrive den dybe glæde ved dem over for min mand. Min indre selvforsynende urkvinde slår kolbøtter og klapper i hænderne ved udsigten til egen høst næste sommer.
 




Nogle orkidéer er flyttet ned i kolonihaven for at give lidt grønt inden for i huset også. Der står de og kigger ud på den i dag nyslåede græsplæne og den noget trætte maskine. Jeg overvejer, om flere skal flytte samme vej, for der er rigeligt at tage af i lejligheden, og nogle kunne godt have brug for luftforandring.


 
 
Æbletræet har været yderst gavmildt i år, og de sidste æbler blev plukket i sidste uge. Hvor mange kilo, det er blevet til, har jeg ikke nøjagtigt tal på, men ca. 13kg, ved løs hovedregning, så en del er havnet i fryseren portioneret, skrællet og skåret i tern lige til at tage op og koge til æblegrød. :-)
 




Efteråret er også lig med god comfort food, som for mig er en god suppe, som er kogt på blandt andet tomater, gulerødder, hvidløg en masse og krydderier, blendet og evt. drysset med pandestegt brocooli og diverse kerner (græskarkerner er en favorit).




Og SÅ er det naturligvis også starten på julen og planlægningen af gaver og bagværk. For sidstnævnte skal dejen samles, trilles til pølser, pakkes godt ind og lægges i fryseren.  Det er rart at have god tid.




Der er rigeligt at tage fat på, og min oktober står på lidt af hvert - nedenstående er fornøjeligt:
  • vi skal være færdige med at bygge højbedene
  • der skal købes et bjerg af muld
  • der skal hentes stiklinger hjem
  • rabarber, hindbær og solbær flyttes fra nuværende placering til højbedene
  • der skal svinges en pensel og malerrulle i soveværelset
  • dej til solbærspecier gøres klar og lægges på frost
  • der skal drikkes kakao med marshmallows og læses
  • der skal kreeres gaver til fødselsdag, bryllup og jul

Det lyder som en aktiv tid for mig. Det er det også, men som jeg skrev i sidste uge, så forsøger jeg at tage det meste i et langsommeligt tempo, og eftersom der er tale om nogle af mine energigivere, er der gode ressourcer at hente for mig her om efteråret. :-)


 
 

1 kommentar:

  1. Lise Dam har på et andet forum kommenteret ovenstående med følgende:
    Efteråret er en rigtig rar årstid og man kan finde nogle af de sysler frem som man ikke når om sommeren som f.eks strikning...

    SvarSlet