7. september 2014

In Praise of Slowness

I juli 2005 talte Carl Honoré om at sænke tempoet, og jeg vil lade ham tage ordet i dag, blandt andet fordi det summerer rigtig godt op på mine indlæg i august. Jeg lyttede til det for tre uger tilbage for første gang - hvor det landede midt i en tid, hvor jeg selv var i gang med at stoppe op.

Min opfordring er at tage de 20 minutter til at lytte til ham - og ja, han taler forholdsvis hurtigt, men det er paradoksalt nok de rammer, der er sat ved TED-oplæggene. Budskabet, til gengæld, holder, og det gør han også.
Oplægget er på engelsk, vil jeg lige gøre opmærksom på.
Hvis 20 minutter ikke er muligt af forskellige årsager, så tag det i små stykker i stedet.

Her 9 år og 2 måneder senere er hans oplæg skræmmende nok lige så aktuelt - hvis ikke mere. Jeg forsøger selv at sænke tempoet, og jeg indrømmer, at jeg ikke altid formår det, og det her, det går galt for mig, og jeg bliver overstimuleret. Jeg kan nemlig ikke mærke, hvornår jeg er mæt af indtryk, førend det er for sent, og min grænse ER overskredet, hvis jeg udsætter mig selv for mange af slagsen på (for) kort tid. Derimod kan jeg bedre mærke efter (dog stadig ikke altid med garanti for at undgå overstimulering) og stoppe, medens legen er god, hvis jeg er opmærksom på tempoet og indlægger pauser (her indgår luft- og/eller tissepauser i en arbejdsdag, f.eks., eller tage trapperne langsomt, bevæge sig langsommere i gang fra A til B).

Pas på dig selv og husk at trække vejret heeeeelt ned i maven - og være opmærksom eller mindful (det er faktisk en sætning, jeg siger til mig selv hver eneste dag - og nogle dage er der behov for at gentage den for mig selv - højt og midt på gaden). :-)

Rigtig god søndag.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar