23. maj 2014

Stilleleg i hverdagen

Hver eneste dag leger jeg stilleleg. Det er nødvendigt, så jeg kan afværge overstimulering.

Mine morgener, for eksempel, er hellige. Jeg nyyyyyder at kigge ud på de mennesketomme gader, jeg sluger den sagte stemning, som naturen og bykvarteret byder på, som var jeg til opladning (tja, det er jeg jo sådan set...), jeg er direkte afhængig af roen i lejligheden og jeg elsker at have starten på dagen for mig selv og liste rundt i total stilhed, mens mit livs kærlighed sover. Det er så heldigt indrettet, at jeg er udpræget A-menneske, mens Jakob i den anden ende af dagen hygger sig ved at falde ned oven på en dag sent på aftenen, mens jeg for længst har lagt mig til at sove.

Jeg får gjort mig klar og får mærket efter, og mine planer for dagen kan jeg sådan set først lægge derefter, selvom jeg i et næsten fast indslag af kontrolvanvid om søndagen meget gerne planlægger en hel uge frem... Jeeeez, when will I learn? Jeg er meget glad for at planlægge, men i perioder med et næsten uudtømmeligt behov for ro, stemmer mine planer sjældent overens med virkeligheden, fordi jeg overvurderer mig selv eller undervurderer en opgave - eller måske er det en kombination af de to? Håbløst.

Om aftenen forsøger jeg så vidt muligt at indlægge en periode på ca. 30 minutter med stilhed, hvor jeg gearer ned og gør klar til natten. Det er ikke altid, at det lykkedes, og det er tydeligt for mig, at jeg bør gøre en større indsats for også om aftenen at holde fast på lidt stilleleg, for roen når at brede sig helt ind til min kerne, hvilket påvirker min søvn i positiv retning.

En gang om ugen holder jeg en stilledag - det er min form for silent retreat, blot uden at være digitalt offline og uden at betale en formue. Sådan en dag kan jeg bruge på at læse, være kreativ, være huslig eller lave så lidt som muligt. Det varierer, men et fast indslag på min stilledag er, at der er ganske lidt lyd på. Mine skuldrer finder deres rette plads igen, mine muskler slapper af, min kæbe afspændes og mit sind lysner.

Lige som mine stille perioder i dagligdagen, har jeg brug for min ugentlige stilledag, for uden den sitrer mine nerver af uro og for meget støj på linien, og så er jeg pludselig tæt på overstimulering.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar