11. april 2014

At være særligt sensitiv - 6

Når de visuelle omgivelser påvirker


Som det fremgik i mit seneste blogindlæg, påvirkes jeg af mine omgivelser, og disse er og bliver i den grad sat i spil under en sammenflytningsproces på det visuelle og mentale plan. Sidstnævnte fylder ikke kun, fordi jeg tvinges til at tage stilling til mine møbler og ting, og hvordan de påvirker mig – og jeg skal også kunne forklare netop dette til Jakob, så det giver mening, men også fordi det at være i proces, som en (sammen)flytning immervæk er, er en daglig udfordring. Hvad angår møblementet, er det i hvert fald en udfordring lige indtil, at alt spiller visuelt, og dermed også giver ro mentalt.

Det handler dog om balance, for selv om de æstetiske, lette og lyse løsninger stadig har højeste prioritet, så omgivelserne er så nærende som muligt uden at koste en bondegård, drejer det sig om, at der skal være plads til livet, en masse skønne bøger (for bøger giver mig positiv energi og ro) OG åbenbart også (suuuuuk) en stationær computer. J Her er meget lyst både på vægge og på mest muligt interiør, men vi bor hverken klinisk eller som klippet ud af en boligbladsreportage, og nej, bøgerne står IKKE i farveorden. Dertil er jeg for meget akademiker til andet. Jeg vil jo ikke kunne finde dem igen. Oh, horror!!! De står i alfabetisk orden og ligner et skønt lille hjemmebibliotek:



 
Der mangler at flytte bøger for en meters penge ind endnu, så der er lidt tomt i bogkasserne.

Andre nærende detaljer af mindre eller større karakter er noget så enkelt som at skifte greb på møbler ud med lyse. Det er noget, jeg lægger mærke til – ikke dermed sagt, at det udgør en forstyrrelse i andre folks hjem, men hos mig selv gør det en forskel. Jeg skal jo gerne kunne slappe mest muligt af i egne omgivelser. Et par skabe fra Ikea har fået nye cremefarvede greb i stedet for metalgrebene, som skabene var født med.
Grebene er købt i Le Fix i København, kan jeg som en sidebemærkning tilføje, og de ER ensfarvede, men dette er ikke gengivet så godt på billedet.
 

 

Det skaber for mig en ro på detaljeplan, og det er mindst lige så vigtigt som større flader.
Køkkenet, f.eks., havde sortmalede trægulve, da jeg flyttede ind, og det er sikkert praktisk, trods snavs ses ganske tydeligt, men det stjal min energi – dels grundet farven og dels grundet det helhedsindtryk af et skakbræt, som køkkenet udstrålede. I efteråret sidste år blev det malet hvidt, og det har siden været en stor fornøjelse dagligt at træde ud i det indbydende rum som noget af det første på en ny dag. Aaaah, hvor dejligt.
Ja, det kræver oftere rengøring, men lyset giver så meget mere ro og opvejer snildt en ekstra gulvvask eller to. Desuden fik det hvide gulv køkkenet til at fremstå som en helhed i stedet for separat sammensatte elementer.

 
 
Siden billedet blev taget, er der flyttet en vaskemaskine ind, som udfylder hullet i skabsoverfladen ved underskabene.

Jeg tør næsten ikke sige det, men de fine egetræsgulve i resten af lejligheden (med undtagelse af badeværelset, hvor der er sorte fliser) er fristende at give samme tur, når pengene er til det (dog gerne med epoxy, så det holder til dagligdagen)...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar