12. marts 2014

At være særligt sensitiv - 2

Hvad angår problemstillingen omkring støjniveauet og de lydmæssige forstyrrelser på arbejdet er dette et område, jeg stadig søger en løsning på.
  1. Vat i ørene kan tage den yderste spids af forstyrrelserne, men så kræver det, at jeg ikke selv har en samtale kørende, og det sker kun sjældent.
  2. Faste ugentlige hjemmearbejdsdage kunne være en gylden middelvej, således jeg havde mulighed for fordybelse og uforstyrret arbejdstid hjemme to gange om ugen, og de resterende tre dage befandt mig på arbejdspladsen. Denne løsning er afprøvet i en modificeret udgave med en ugentlig hjemmearbejdsdag, og det gav mig rigtig, rigtig meget på pluskontoen på hjemmearbejdsdagen. Jeg oplevede et overskud til at rumme de mange telefoniske kursisthenvendelser, og jeg bemærkede, hvordan mit arbejdsmodus var præget af mere ro, men at det gled lettere og faktisk også hurtigere.
    Desværre har det kun været muligt at afprøve på forsøgsbasis.
  3. Eget kontor, hvor jeg kan lukke døren og finde ro til opgaverne, er en tredie mulighed, som af pladsmæssige hensyn ikke synes at lade sig gøre. Desuden står vi for at skulle flytte til lokaler, hvor ingen har en fast plads, og hvor der opbygges afsides og efter sigende lydisolerede og lyddæmpende arbejdsområder - UDEN døre.

Nu gøres mit liv ikke kun op i arbejde, så hvordan ser lydforstyrrelserne så ud på hjemmefronten?

Ikke overraskende, dyrker jeg det rolige og sagte - trods bopæl i Odense C, hvilket er et paradoks, for jeg burde nok bo uden for centrum og gerne lidt uden for byen, men jeg bor i et villavejsområde, så trafikken er ikke overvældende. Min mobiltelefon er på lydløs og uden vibrator (folk skal nok få fat i mig, hvis det er vigtigt, og jeg har mobiltelefonen med mig - da jeg ikke går med ur, og telefonen derfor også fungerer som tidsholder) og jeg nyder at være alene hjemme og klare mine gøremål i stilhed.
Denne vished hjælper også min meget ekstroverte mand til ikke at være nervøs for, om jeg føler mig forsømt, når han har aktiviteter uden for hjemmets fire vægge. Jeg føler mig derimod meget mødt og "rummet".

Kort sagt omgiver jeg mig med så meget ro som muligt, men men men - der er også lyd på. :-)
På mine løbeture om morgenen rundt i nabolaget, følger fuglefløjt mig og lyden af et kvarter, som stille og roligt er ved at tage hul på en ny dag. Det er en sand lise for sjælen, og naturens lyde føles behagelige og beroligende - og derfor også energigivende.
En dag ved vandet gør også underværker for mig.

Og så kan jeg også godt finde volumenknappen på min computer, så stuegulvet kan omdannes til et lille hverdagsdansegulv. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar